Escrocii din ride-sharing: ce se ascunde sub preșul transportului alternativ de persoane din România, habar n-ai de pericole

de: Alexandru Puiu
03 08. 2023

Pe modelul „escrocului de pe Tinder” avem „escrocii din Transporturi”, în ride-sharing-ul românesc.

Transportatorii din România (COTAR), trag un semnal de alarmă și cer autorităților abilitate să se implice în investigarea tuturor aplicaţiilor pentru comenzi de taxi şi “ride-sharing” neautorizate.

Conform transportatorilor autorizați și care respectă prevederile în vigoare, se declară îngrijorați de ceea ce se întâmplă în sector și de cum se ascund unii infractori în spatele normelor legale.

“La adăpostul Legii transportului alternativ se ascund escrocherii pe care nicio instituţie a statului român nu le verifică: aplicaţii neautorizate pentru comenzi de taxi şi “ride-sharing”, ce pot avea şi încasări şi pot plăti comisioane fără niciun fel de bază legală. Deşi COTAR a sesizat Ministerul Comunicaţiilor, în legătură cu mai multe aplicaţii neautorizate, nimeni nu ştie în atribuţiile cărei instituţii intră aceste afaceri desfăşurate în afara cadrului legal.

Alarmă fără precedent în transportul de persoane din România. Tu știi la cine te urci în mașină?

Transportatorii autorizaţi din România, în special taximetriştii, au trecut inclusiv peste faptul că mai multe companii au funcţionat timp de aproape 5 ani în afara legii, ca apoi să li se dea o lege specială, care dublează, de fapt, Legea taximetriei, însă nu este cazul să mergem către o a treia lege, pentru aplicaţiile care nu vor să se supună niciunei legi, sfidând statul român şi Legea concurenţei”, atrag atenția transportatorii de la noi din țară.

Aceștia își continuă expunerea și notează că “aplicaţia “Go” încasează bani de la clienţi şi plăteşte comisioane, emite vouchere de reduceri pentru angajaţii unor hoteluri, restaurante, terase şi baruri din marile oraşe, ca şi cum ar funcţiona legal“.

Conform celor din COTAR, “nimeni nu verifică dacă cei care merg să ofere tablete şi dispozitive POS pentru această aplicaţie lucrează conform legislaţiei în vigoare. Sintagmele “ride-sharing” şi “mobilitate” sunt folosite pentru a-i determina pe clienţi să primească aplicaţia, folosind-o într-un circuit creat de compania care a lansat această activitate ilegală. Dincolo de sintagme nu este decât o afacere care nu plăteşte taxe şi impozite către statul român, dar nici nu este verificată de organele de control“.

“Reprezentanţii instituţiilor statului ne-au răspuns la solicitări doar cu faptul că nu au atribuţii de a sta la pândă, pentru a observa maşinile şi şoferii care fac transport neautorizat. Aceste aplicaţii funcţionează în toată ţara, deşi firmele de taxi nici măcar nu pot încheia contracte de colaborare în mod legal cu ele, pentru că nu pot aduce documentele necesare încheierii contractelor, ele neexistând în bazele de date ale instituţiilor de reglementare a acestor activităţi”, mai notează COTAR.